27 december 2016

Loonbeslag

Loonbeslag, op je salaris, uitkering of pensioen en krijg je nog maar de helft van je inkomsten uitbetaald dan beschikt de beslaglegger mogelijk niet over voldoende gegevens om voor jou een juiste beslagvrije voet te kunnen berekenen en vast te stellen.

Als er op je inkomen of uitkering beslag is gelegd door de deurwaarder krijg je een brief thuis waarin staat dat de deurwaarder beslag heeft gelegd op een deel van je inkomen en welk deel je werkgever of uitkerende instantie per week, vier weken of per maand aan jou mag uitbetalen.

Alles wat meer is dan de vastgestelde beslagvrije voet gaat rechtstreeks naar de deurwaarder plus je vakantiegeld, eindejaarsuitkering, dertiende maand en/of bonussen, want ook die vallen onder het loonbeslag.

Bij die brief zit ook een formulier dat je moet invullen en aan de deurwaarder terugsturen met de gevraagde bewijzen en dat is wel zo verstandig als je beslagvrije voet te hoog is vastgesteld want dan kun je veelal je vaste lasten niet gedeeltelijk of zelfs geheel, niet meer betalen.

Als uit het door jou ingevulde formulier met de gevraagde bewijsstukken blijkt dat de beslagvrije voet te hoog is vastgesteld, zal de deurwaarder een nieuwe VTLB = Vrij te laten bedrag berekening maken en de werkgever of uitkerende instantie berichten dat het vrij te laten bedrag is aangepast en krijg je, afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden een hoger bedrag uitgekeerd.

Wil je weten of de beslagvrije voet juist is vastgesteld, dan kun je zelf een berekening maken op de site van de KBvG via deze link> https://www.kbvg.nl/beslagvrijevoet

Kom je zelf zonder hulp niet uit, neem even contact met ons op, wij helpen je gratis.